I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Ahad, 24 April 2011

Belanjawan rumah tangga

   Belanjawan atau budget untuk rumah tangga? Pelik ke? Selalunya kita biasa dengar belanjawan negara, terutamanya menjelang akhir tahun atau sekitar bulan September/Oktober. Oiii..Cik Jah...macam2 lah pulak.

   Belanjawan untuk rumah tangga dah beberapa tahun aku amalkan.  Sebelum ni, entah apa2 aku buat dengan gaji aku dan suami.  Itu pasallah, akhir bulan, akhirlah juga gaji kami. Tapi selepas aku melaksanakan amalan membuat budget ni, kiranya....sedikit stabillah.  Gaji banyak tu jugak, tapi lebih terurus.  Biasanya belanjawan ini aku rancang setiap bulan.  Dah print out, simpan dalam fail.  Begitu juga, segala resit2 berbelanja untuk bulan tersebut, aku staplekan bersama dengan budget bulanan tersebut.  Bukan apa, senang nak merancang untuk  bulan seterusnya dan aku boleh trace jika berlaku kenaikan harga barang. Hahahaha....cik jah..cik jah, macam pakar ekonomi dan pegawai bahagian check harga barang aje...

  So, bagi pasangan yang baru berumah tangga atau yang belum pernah mencuba untuk membuat belanjawan negara rumah tangga, di sini aku suka nak kongsikan budget bulanan untuk keluarga aku.

              CONTOH PERBELANJAAN BULAN MAC 2011

 A.  GAJI RM 1900+ RM2000                      = 3900
(Gaji aku dan suami. Jumlah yang kami persetujui, duit gaji yang lebih lagi tu, terpulang kepada masing2lah nak buat apa)

B.  PERBELANJAAAN 
 I.  WAJIB :
                  Kereta                          700
                  Tadika Echah                200
                  Simpanan kecemasan    200
                  Simpanan (2)                100 ...untuk holiday....hahahaha
                  Simpanan (1)                 200 ....simpanan dalam tabung bersama kami
                  Klinik                            100
                  Kutu                              300 ...(hihihi...macam simpanan jugaklah ni)
                  Bil2                               130
                                    JUM                    1930            Baki     1970  

II. KEPERLUAN KERJA & KERETA 
                 Minyak kereta                 450
                 Servis kereta                      50
                 Makan untuk hubby          200
                 Makan sendiri                   200
                 Dobi (iron baju my hubby    20 (sapa punya isterilah..pemalas betul)
                                   JUM                        920             Baki        1050 

 III.  KEPERLUAN DAPUR & MAKAN 
                Brg Dapur  (Brg kering)      200
                Brg Dapur  (Brg basah)       200  (RM50/WEEK)
                Jalan2 cari makan                350 (RM80/WEEK)
                                   JUM                        750              Baki          300

IV.  UBAT2AN/SUPPLEMENT 
                Supplement                            150
                Cocoa A+ (untuk Echah)          40
                                  JUM                           190             Baki       110....
(kalau ada lebihan macam gini, aku cukup suka...bolehlah aku joli sakan..huhuhu, tapi tak selalu ada lebihan ni..). Itu hanya contoh sahaja, anda juga boleh tambah, untuk ibu bapa ke (macam aku dan suami dah tak ada kedua orang tua) atau apa2 sahaja mengikut keperluan keluarga anda.

   Jadi begitulah aku merangkap menteri kewangan negara rumah tangga kami menguruskan belanjawan bulanan bagi kami sekeluarga. Bagi barang dapur (barang kering) aku akan senaraikan dulu barang2 mengikut keperluan dan akan disahkan kelulusannya pula oleh perdana menteri (suami akulah...) Ketika membeli-belah tu, pastikan mengikut skima yang telah ditetapkan....supaya tak lari budget.

   Tapikan...semenjak harga petrol naik, tak semena2, harga barang pun naik.  Jadi bulan depan, kena tambah sikitlah budget untuk petrol dan makan2...ish2..kena cari sumber pendapatn baru ni...sebab nak cover bahagian tu.....fening2...nak biznes apa ek?

1 ulasan:


klik...