I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Jumaat, 10 Jun 2011

Mencari Bahagia....

     Hidup ini sangat complicated.  Banyak benar mehnah dan ujian hidup yang perlu kita lalui setiap saat dan ketika. Kadang kita jadi stress, duit tak ada, kalau ada pun cukup2 makan sahaja.  Bisnes kita tak berjalan lancar.  Macam2 dah kita lakukan untuk mendapatkan wang, supaya kita boleh beli macam2. Dah macam2 MLM atau direct selling kita join, tapi tak jadi jugak. Last2, untung tak dapat, modal entah ke mana.

     Hummm.... kereta rosak, nak gunakan duit juga tu. Road tax dan insurans lagi nak kena bayar.  Petrol nak kena isi, kalau tidak tak bergeraklah kita. Maintainance kereta nak kena guna duit jugak.Itu belum citer pasal tuan kereta lagi. hahahaha...maintainance kereta dan tuan kereta jugak nak kena fikir. Kadang2 tu maintainance kereta lagi mahal daripada tuannya.Dan lagi teruk kalau dekat2 dengan akhir bulan. Mahunya makan maggi hari2...hah, itu kalau bujanglah.  Kalau yang dah berkeluarga tu lain pulak citernya. Hari2 makan sardin...sampai anak binipun dah jadi macam muka sardin.


    Tengah2 kita pening kepala dok berfikir macam mana dari mana nak cekau duit, tetiba pulak dapat masalah sampingan....anak kita kat kolej nak pakai duit. Abang kita pulak dalam keadaan terdesak, nak hutang lah pulak dengan kita. Hummmm...kita sendiripun hutang keliling pinggang.  Mak atau ayah pulak sakit, nak guna duit juga tu. Ish2...bertimpa2 masalahnya, macam sudah jatuh ditimpa pintu pulak (sebab sekarang rumah dah tak ada tangga macam rumah dulu2...huhuhuhu..sorilah cik pah ye)...fening2 kepala. Di buatnya pada masa yang sama, kita jugak ada masalah problem dengan pasangan kita. Huh...boleh pecah kepala nak memikirkannya. Kan seronok kalau dapat jadi macam kanak2, hidup mereka bahagia aje, tak ada masalah apa2pun....just enjoy their life time.

    Lepas tu,  kita pun mulalah nak membandingkan diri kita dengan orang lain.  Kenapa aku tak jadi macam dia, seronok sahaja, macam tak ada masalah. Kenapalah nasib aku jadi begini, tak sebaik nasib orang lain. Lama2 nanti, akan terbit perasaan bahawa hidup ini tidak adil....tak baik tu cik pah, macam dah tak redha pulak dengan kadak dan kadar Allah SWT. Kalau dah begitu, hati pun tak bahagia. dada rasa macam sempit sahaja. Nafas yang kita sedut, macam tak berapa nak masuk aje. Monyok aje. Rupapun dah tak nampak macam muka orang.

Kenapa jadi begini?

Muhasabah diri.... penyelesaiannya:

1.  Jaga solat fardhu ditunaikan denga khusyuk, sempurna dan penuh makna.  Bukan asal solat aje...tu tak  ada makna tu. You've to feel it.


2.  Tutup aurat. Jaga batas pergaulan.

3.  Ingat Allah. Ingat ketika solat tu memang dah wajib.  Yang kat luar solat?  Matlamat hidup bukan untuk hiburan semata.Kalau hari2 telinga disumbat dengan lagu2 yang melalaikan, mata pulak dijamu dengan     benda2 maksiat...tak cukup kat dunia reality, kat dalam tv pun banyak maksiat, bila masa pulak kita nak      ingat Allah. 
     Apa kaitannya? Rezeki dari Allah, kalau dah dikelilingi maksiat, ada ke peluang untuk kita dapat rezeki      yang diberkati dariNYA?


4.  Jaga hubungan dengan ibu bapa.  Sebab doa atau apa sahaja yang keluar daru mulut ibu bapa ni makbul.     Jadi,  jaga hati dan perasaan mereka

5.  Jangan berbohong atau menipu orang.


6.  Jangan panjang angan2 tentang masa depan. Bina impian dan merancang tak apa. Jangan jadi macam Mat      Jenin pulak.  Berangan sahaja. Tapi tak ada tindakan susulan.

Amalan-amalan sunat untuk memperoleh rezeki yang diberkati Allah : 
a.  Solat sunat Dhuha. Minimum 2 rakaat. 
Masanya: 28 minit selepas syuruk, kebiasaanya, dalam pukul 7.40 pagilah, tamatnya : masuk waktu zohor.  Huh...sempat tu sebelum masuk pejabat, buatlah. 
Caranya : very simple, seperti solat sunat lain jugak, cuma niatnya : Sahaja aku solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala. 
     Lepas tu iringilah dengan doa khusus ....usahakan, banyak sumber carilah.Ganjarannya : selain murah rezeki, sebuah istana dalam syurga bakal menantinya.


Selesai solat, hendaklah baca tasbih ini sebanyak 10 kali
سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ  وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيُّ الْعَظِيمِ عَدَدَ خَلَقِ اللَّهِ وَبِدَوَامِ مُلُكِ اللهِ
"Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan yang lain melainkan Allah, Allah yang Maha Besar, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Besar, pujian sebanyak bilangan ciptaan Allah dan selama kekalnya Kekuasaan Allah"

Doa :
اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ
"Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha, waktu dhuha-Mu, cahayanya cahayaMu, kerinduannya kerinduanMu, kekuatannya kekuatanMu, ya Allah sekiranya rezekiku ada di langit maka turunkannya jika ada di bumi keluarkannya.
Jika cahaya jauh pendekatannya dan jika ada hampir maka permudahkannya dengan kebenaran dhuhaMu, cahayaMu,
kekuatanMu dan kesucianMu, berikanlah kepada hamba-hambaMu yang soleh.
 

b.  Amalan membaca surah al-waqiah selepas solat maghrib atau kalau tak sempat, sebelum tidur. 

c.  Banyakkan membaca doa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w kepada salah seorang Sahabat Baginda :


   Amalan2 di atas tu, rasa2nya ramai yang dah tahu...cuma mungkin terlupa. Tapi tak pelah sekadar untuk berkongsi dengan pembaca semua.  Semoga dapat diamalkan oleh semua dan kita semua dapat menemui kebahagiaan di dunia dan yang paling penting kebahagiaan yang hakiki di akhirat nanti.  Dan sekiranya hati pembaca terjentik hati untuk mengamalkannya, di situlah beradanya keikhlasan kita bersama.  Semoga ianya menjadi pahala amal jariah untuk saya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


klik...