I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Khamis, 10 Februari 2011

Bell's Palsy....

Sudah beberapa hari suami asyik mengadu tentang kakinya yang kebas dan matanya asyik bergerak-gerak.  Aku cukup risau.  Takut nanti penyakitnya datang lagi.  Sebab sebelum ini suami aku pernah kena 'Bell's Palsy'.  Peristiwa ini berlaku pada bulan April 2010. Penyakit ini berkaitan dengan saraf, especially di bahagian muka.  Kesannya, mulut akan herot dan kurang berfungsi.

Jadi bila suami aku makan atau minum, biasanya ianya akan meleleh kat tepi bibirnya. Ada sesetengah kes, mata terus tak boleh ditutup, even ketika tidur.  Tapi Alhamdulillah, suami aku boleh juga matanya dipejam ketika tidur.

Suami dan "Bell's Palsy"
BeMasih kuingat lagi peristiwa hari itu, seketika selepas balik dari tempat kerjanya, suami aku bertanya tentang mulutnya yang agak herot dan matanya yang sebelah kiri tak boleh bekerdip, agak berair dan pedih. Terkejut aku melihatkan keadaannya. Selepas berjumpa doktor, barulah aku tahu tentang penyakitnya itu.Bila doktor memaklumkan tentang penyakit ini sebenarnya boleh diubati, dan boleh kembali normal, masa untuk cure pun bergantung kepada individu tersebut..barulah lega hati aku.

Selain daripada mengambil ubat moden, suami juga mendapatkan rawatan alternatif.  Suami pergi berurut di merata tempat.  Akhir sekali kami mendapat tahu tentang pakar urutan untuk penyakit strok ada di Rantau Panjang.  Jadi setiap petang sabtu kami ke Rantau Panjang untuk mendapatkan rawatan urutan di bahagian muka dan leher. Selama sebulan jugak kami berulang alik ke sana.

Ada nampak perubahan.Aku cukup senang hati dengan perubahan itu.  Ditambah lagi suami juga mendapatkan rawatan suntikan khusus untuk penyakit ini dari seorang doktor yang sangat familiar di kalangan orang yang mendapat penyakit saraf ini, iaitu Doktor Jega di Kota Bharu. Kliniknya terletak di hilir pasar MPKB Kota Bahru.

Setiap petang atau malam, aku akan 'demahkan' sekeliling muka dan leher suami.  Mula2 aku akan sangai lada hitam, selepas agak panas sedikit aku letakkannya atas sapu tangan.  Aku gunakannya untuk tuam di bahagian muka dan leher suami, sampai lada hitam tadi sejuk.  Lepas tu sapukan minyak ....entah apa ke namanya minyak tu.  Itulah rutin aku setiap malam.

Selepas beberapa bulan, suami aku sudah pulih agak2 dalam 99%.  Sebab aku masih nampak lagi tinggalan sejarahnya pada muka suami, especially bahagian matanya.  Tidak 100% kembali asal.  Itulah yang cukup merisaukan aku.

Tapi ada cerita lucunya juga.  Selepas suami mengadu tentang sakitnya, aku pun sapulah minyak dan picit2 kaki suami.  Anak daraku yang sorang ni baru berumur 6 tahun, minta aku ambilkan surah Yaasin.  Aku heran, nak buat apalah pulak ni.  Lalu aku ambilkan untuknya dan bertanya untuk apa.  Dengan penuh yakinnya dia menjawab...nak bacakan Yaasin untuk papa! Dah tu, diapun bacalah sampai ayat 7 (sebab ayat2 itulah yang dia tahu...hihihi)...dia beritahu, nanti adik sambung baca  esok pulak.....hihihihi...

link ke:
http://clinicalcases.org/2004/09/stroke-or-bells-palsy-facial-droop.html

3 ulasan:

  1. Alhamdulillah...suami puan dpt isteri sebaik puan. Sekurangnya kesakitan dan derita berkurang.
    Pendapat saya pun jika diserang bell palsy, tak boleh bergantung ubat hospital 100% shj..

    Bell Palsy: Strok Di Bahagian Muka Yang Siapa-Siapa Pun Boleh Kena. Wajib Ambil Tahu!

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Slm pn.blh tahu tmpat urut stroke kat rantau panjang tu

    BalasPadam


klik...