I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Rabu, 2 Februari 2011

Langkawi Geopark

Pada Jumaat malam, 28 Januari 2011 aku bersama suami dan anak serta ahli rombongan lawatan bertolak ke Kuala Perlis untuk ke Langkawi.  Lawatan ke Langkawi ini adalah anjuran sekolah sempena cuti Tahun Baru Cina.  Lebih kurang 12 orang dewasa dan 5 orang kanak-kanak yang mengikuti lawatan ini.

Kami bertolak lebih kurang pukul 10.00 malam dan sampai di Kuala Perlis sedang2 elok aje untuk solat subuh. Around 8 jam jugak ye untuk ke sana.  Kami bersolat subuh di masjid yang berhampiran dengan jeti di Kuala Perlis.  Sebelum ini aku hanya mendengar cerita kawan2 tentang keunikan (kalau boleh aku katakan unik lah...) solat subuh di sini. Jadi bila dah tiba time baca doa qunut, aku menunggu2 jugak imamnya membaca doa qunut.  memang betul tak ada bacaannya.  cuma aku rasa imamnya faham jugaklah....sebab agak lama jugak dia qiam selepas rukuk.  kebetulan pada masa kami samapai kat situ, dah ada 3-4 buah bas trip dari UKM. Aku rasa imam tu faham kot. Aku meneruskan solat subuh tanpa membaca qunut kerana imam tidak membacanya, seperti yang diamalkan oleh Imam as-Syafie....

Seusai sahaja bersarapan, kami menaiki feri pada jam 10.30 pagi. Fuhhh...ramainya makhluk manusia.  Kebetulan pulak, week end ramailah manusia, berebut2lah  sikit.  Ish...ish..macam ni ke nak naik feri, susah ni kalau nak bawak barang2 nanti ...tapi yang bagusnya, bila time balik...line clear aje.  Aku rasa  pengurusan kat sebelah Langkawi ni lebih sistematik sikit, berbanding dari sana.
feri kat Jetty Point

Setelah lebih kurang 1 jam dilambung ombak yang tak berapa kuat itu, kami sampai di Jetty Point.  Emmmmm...macam kat airport lah pulak. Setelah pengangkutan  (teksi @ van sewa) selesai diuruskan oleh ketua rombongan, kami bertolak ke tempat penginapan, Motel Sri Pulau. Cuaca bilik kat motel ni?, bolehlah..nak kata bagus sangat, tak sesuai, nak kata tak selesa pun tak kena juga...kiranya : oklah..untuk berehat sekejap n tidur. Dah sudah mandi dan solat jamak taqdim, perut pun dah mula berdondang sayang, ni nak kena cari makan ni. roti yang kebetulan aku bawa bersama, jadi makanan tengahari kami tiga beranak, bolehlah sekadar untuk alas perut.

Jam 2.00 petang kami berkumpul dan berbincang aktiviti pertama kami.  Aku ikut aje, yelah ini adalah kunjungan pertama aku dan famili.  Tak ada sebarang maklumat, jadi mengikut ajelah. So they all decided to go to HIG (Haji Ismail Group). Aku shopping coklat aje, katanya coklat kat sini lebih murah berbanding kat tanah besar.  Intai2 gak, barangan kaca  correlle, vision, luminarc dan macam2 jenama lagilah, memang murahlah, tapi tak ada yang berkenan.  Pelik ke? Kalau aku, memang tak pelik..sebab aku sendiri memang pelik. Sikap aku yang boleh dipuji (huhuhu...ini bukan perasan) dalam bahagian membeli belah nih, aku tidak mudah terpengaruh...membeli hanya mengikut keperluan.  Aku dah set dalam kepala, hanya nak membeli set cawan dan teko aje, yang lain tu dah ada walaupun tidaklah berjenama correlle atau luminarc. Jadi suami aku tak payahlah risau2 nak ingatkan aku. Coklat tu kenalah beli sebagai cenderahati untuk anak2 buah kami nanti.

Eagle Park
Selepas itu kami bertolak pulak ke Idaman Suri, jugak tempat shopping yang isi kandungannya sama macam di HIG. Cuci2 mata, jangan tak cuci. Dah puas membelek, melihat dan meneropong, akhirnya terpandang dan terjatuh cinta dengan set cawan dan teko yang satu ini.  tidaklah mahal, bolehlah dijadikan  kenangan bahawa 'i waz here'. Lewat petang, kami kembali ke sarang kami...huhuhu...

Hari kedua di sini, kami merancang untuk menaiki cable car.  Dalam perjalanan ke sana, kami sempat singgah di perkampungan Beras Terbakar. Tengok tinggalan sejarah beras yang dibakar oleh penduduk kampung untuk mengelakkannya dirampas oleh penjajah. Siap bergambar kenangan dengan harga RM10. Kalau kat sini, banyak dijual barangan sourvenier seperti t-shirt "Langkawi", topi2 yang pelbagai gaya untuk perempuan dan kanak2, juga topi 'cowboy'. Kain batik agak murah jugak kat sini...tapi kena pandai bargainlah serta kena rajin membuat perbandingan harga, jangan terus beli.

Gua Buaya
Sesampai di sana kami dimaklumkan bahawa cable car terpaksa dihentikan dulu operasinya, sebab angin agak kuat, maybe petang nantilah.  So kami, terus booked boat untuk ronda2 sekitar pulau.  Mengikut package yang berharga RM250.00, kami akan dibawa ke 7 tempat di sekitar pulau selama 2 jam. Menaiki boat di Kilim, kira-kira 20-30 minit dari Langkawi Cable Car. Tempat2 persinggahan kami termasuklah,Gua Kelawar, Eagle Park, Kilim Geopark, Pulau Kasut, Gua Buaya dan tempat bermain dengan ikan pari ( aku tak berapa pasti nama tempat tersebut).  Adventure jugak naik boat ni, gerun pun ada jugak.  Selepas itu kami bergegas untuk kembali ke cable car, setelah dimaklumkan ianya sudah boleh beroperasi semula.

Pemandangan dari dalam Cable Car
Bayaran untuk menaiki CC, tidaklah mahal sangat.  RM18 untuk dewasa, dan RM5 untuk kanak2. Huh, excited dan seriau. Dalam gerun tapi nak rasa thrillnya tu.Bila dah mula bergerak, terasa gayat jugak, tapi bolehlah ditahan lagi.  Tapi bila dah agak tinggi, sedikit bergoyang dan bergetar, kecut perut aku...rasa macam gayat sangat2.  Bila dah selamat sampai kat bawah barulah lega yang amat.  Tapi seronok. Beli gambar kenangan, terkejut jugak...RM35.00 sekeping.  Ish2...boleh pegi Mekah, balik hari kalau gini.Sebelum balik aku n suami sempat pekena laksa.   Fuhhhh...sedapnya!  Rugi sesapa yang sampai kat sana tak cuba laksa.  Sedap sungguh2.
Dalam perjalanan balik kami solat jamak ta'khir di Masjid Aishah.  Cadangnya nak solat kat tempat penginapan kami, tapi on the way, van buat hallah pulak, tayar pancit.  Kalut jugak. Sedang2 elok kami siap solat, waktu maghrib dah masuk, so kami terus solat jamak kat situ. Sempat lagi singgah kat HIG buat kali kedua, untuk shopping yang terakhir sebelum bertolak balik esoknya. Aku just ronda2 aje.  Tak membeli apa pun.

Inilah tapak kawasan Beras Terbakar itu..
Malam itu kami semua tidur dalam kepenatan yang amat sangat selepas seharian berjalan sakan.  Nak datang lagi?  Rasanya macam tidak, coz yang thrill di Langkawi Geopark itu aje.  Kalau setakat nak shopping barangan kaca yang macam kat Langkawi, kat Kelantan ni pun ada, macam kat Rantau Panjang atau Pengkalan Kubur...lagi dekat.  Perbezaan harga tu memanglah tapi tidaklah banyak bebenor, berbanding perbelanjaan untuk ke sana. Bila dicalculate semua perbelanjaan : penginapan, tambang pengangkutan, makan minum (tak termasuk shopping sakan macam aku ni) paling2 kurang kena ada RM1200.00.  Kalau kat Rantau Panjang, aku dah boleh beli 2-3 set correlle.  Tapi untuk pengalaman dan luas pemandangan, bolehlah pergi....tapi kalau ke Cameron Highland, aku tak kisah berapa kalipun ke sana, aku tetap nak pergi jugak..hihihi, sebab aku suka suasananya...